Föreläsning med Agneta Lagercrantz 10/2 kl 10.30-13 – hybrid

”En journalistisk överblick av medkänsla, självmedkänsla och senaste nytt”
Självmedkänsla är ett ord som vi numera ofta stöter på i media – med allt större tyngd. I en artikel i SvD 2022 slår en Yale-professor fast att ”se på sig själv med välvilja och omtanke” är bästa knepet för att bli mer tillfreds i livet. Svensk press har också rapporterat om att självmedkänsla ingår i en ny terapi mot
klimatångest som forskare i Linköping tagit fram, att stressforskare på KI menar att ”tala till sig själv som sin egen bästa vän” är ett viktigt redskap för att komma vidare ur utbrändhet, och att Handelshögskolan i Stockholm har självmedkänsla på schemat i den obligatoriska kursen i hållbarhet.

Medvetenheten om att självkritik och prestationsångest kan vara destruktivt och att självmedkänsla är ett verksamt motgift har ökat ta ck vare forskningen inom positiv psykologi. I min roll som reporter på Svenska Dagbladet har jag haft förmånen att få besökaforskningscentren i USA som var tidiga med att studera just hur medkänsla uppstår, vilka mekanismer som aktiveras och varför självmedkänsla har en lugnande effekt. Min bok Självmedkänsla blev
den första inom populärpsykologin som behandlade begreppet på svenska.

Numera hör vi om allt fler aspekter inom positiv psykologi som bidrar till vårt välmående, till exempel tacksamhet och inte minst förundran. Nästa område är kanske livsglädje?

I min föreläsning berättar jag om den tidiga forskningen kring medkänsla, vad hjärnforskningen säger om effekten av självmedkänslaoch min egen resa mot att lite, lite mer acceptera mig själv som jag är.

Fakta Årsmöte och inspirationdag

Årsmöte:  9/2 kl 18-20 och 10/2 kl 10-16, 2024